Kontakt

Místo pro Vaše kontaktní údaje.

Pořád se něco děje a pořád na něco přicházíme

29.7.2010 NOVINKA Sekce B, Trvalý odkaz

 

Koncová udice „360 rig“

(360 rig = Jednoduchost, efektivita, rychlost)

Pondělí, 1. června 2009, autor: Jirka „Scopex“ Majer

V poslední době se v kaprařině stává jakousi módou kritizovat všechny novinky bez toho, aby s nimi měl dotyčný byť jen sebemenší praktickou zkušenost. Nutno dodat, že to má co dělat s jakousi podivnou obchodní politikou. V duchu hesla „Když to neprodávám já, musím to aspoň pomluvit“ jste měli možnost přečíst si nedávno článek dokonce i v jednom tištěném kaprařském periodiku. V uvedeném článku si autor vzal na mušku mimo jiné i návazec „360rig“. Carp Web Vám však nyní nabízí článek od člověka, který lovem s tímto typem koncové udice strávil spoustu prutohodin a o používání 360ky ví opravdu hodně…

kapr-1-nahled

Když mi poprvé Ray-Dale Smith předvedl tento typ návazce, vůbec se mi nelíbil. Tahle zvláštní sestava byla na můj vkus příliš velké „železářství“. Kovový obratlík přímo na háčku? To mě tedy moc nezaujalo. Pak jsem si vzal tento návazec do ruky a z dlouhé chvíle jsem si s ním hrál v ruce. Otáčel ho z jedné strany na druhou, tahal za něj zprava doleva, zleva doprava. Za pár okamžiků jsem ale zjistil, že mám levou ruku nějak hodně propíchanou.
Způsobil mi to háček Longshank Nailer 6 navlečený na hotovém flourocarbonovém nástavci 360 ring swivel boom 165mm. Tento zvláštní systém se mi zkrátka při každém přejetí po dlani vždy neomylně zapíchl do dlaně. Začalo se mi to zamlouvat. I přes moji počáteční skepsi jsem si řekl, že tohle musím vyzkoušet i u vody…
Rozhodl jsem se, že při jedné mojí výpravě musím dát tomuto návazci šanci.

Poprvé s 360kou u vody

Na svoje pruty jsem tento systém nasadil na pískovně s křišťálově čistou vodou.
První, druhý, třetí kapr… Háček vždy seděl dle mých představ. Najednou jsem měl tuto montáž na všech prutech. Tento návazec jsem si nakonec oblíbil natolik, že jsem s ním začal chytat v podstatě pořád. Nachytal mi opravdu velké množství kaprů. A výsledek? Minimální ztráta úlovku. V konečném důsledku jsem se s ním dostal až do současného stavu, kdy bez 360ky už nenahazuji. Celou sezónu 2008 jsem z 90% nechytal na nic jiného.
Poměrně hodně rybářů, kterým jsem tento návazec ukazoval, mi po pár vteřinách přemýšlení ihned řekli, že je to typ návazce pouze pro lov s pop-upy a že to není nic pro ně. Tohle je hodně rozšířený omyl, který se nezakládá na reálné skutečnosti. Tímto typem návazce se dá chytat jak na plovoucí boilie, panáčka, ale i na potápivou nástrahu. Na úspěšnost 360ky to nemá vůbec žádný vliv. Všechny způsoby prezentace nástrahy na tomto návazci jsou naprosto perfektní.

Moje postřehy

První hotový fluorocarbonový návazec 360 rig byl k dispozici pouze ve verzi 30lb. Na základě našich požadavků se ale začal dodávat i v pevnější verzi 50lb, která je pro řadu situací vhodnější. Mě tedy vyhovuje více. Návazec je tužší a více oděruvzdorný, což má spousty dalších výhod.
S tímto typem návazce se dá velice dobře nahazovat. Vždy mám jistotu, že se návazec díky tuhému flurocarbonu nezamotá. Pro jistotu na Gizmo obratlík navlékám ješte Anti Tangle Sleeves (převlek proti zamotání), aby bylo vše, jak říkám, „ echte“. Při nahazování na velkou vzdálenost doporučuji spodní silikonový stoper Ring kitu zalepit vteřinovým lepidlem. Stávalo se mi, že při maximálním švihnutí prutem mi spodní zarážka sjela až ke špičce háčku, čímž pak přirozeně bránila snadnému proniknutí hrotu do kapří tlamky. Při náhozech do vzdálenosti zhruba 100 m však tato úprava není potřeba.

V případě, kdy 360ku používám při zavážení nástrahy, prodlužuji si tento návazec až na délku 50cm. Dělám to tak proto, aby mi zátěž (kámen) nezakrýval kvůli kratší délce návazce (165mm) nástrahu i s háčkem. K prodloužení návazce používám pletenou šňůrku Arma Kord 50lb.

montaz-komplet-nahled

Klady a zápory 360ky

Tak jako všechno na světě, má i používání tohoto návazce své klady i zápory. Na základě zkušeností, které jsem s tímto typem koncové udice nabyl během více než jednoho roku intenzivního lovu bych jeho charakteristiku shrnul v následujících bodech.

Výhody:

  • velmi dobré zpracování hotového návazce
  • jednoduché navázání bez jediného uzlu
  • rychlá výměna otupeného háčku
  • při nahazování se nemotá
  • ve vodě téměř neviditelný

Nevýhody:

  • není vhodný do vázek
kapr-2-nahled

Postup výroby krok za krokem

Dost bylo řečí kolem, pojďme se teď společně podívat na vlastní postup sestavení této montáže. V následující fotosérii se pokusím Vám detailně předvést 360 rig tak, jak ho používám já.

K sestavení 360ky používám hotový flurocarbonový návazec 360 RING SWIVEL BOOM 165mm, háček Longshank Nailer 6 a Ring kit systém.

Připravíme si hotový nástavec a háček.


Hrot háčku navlečeme do očka obratlíku na konci návazce.

Očkem obratlíku sjedeme po ramínku háčku až k očku háčku.


Připravíme si silikonové zarážky Ring kit.

Jednu zarážku si odtrhneme a napíchneme na hrot háčku.


Myší bobek přetáhneme přes protihrot a po ramínku háčku ho umístíme do polohy cca 10mm pod očko háčku.

Následně přes hrot háčku navlečeme oválný kroužek, který je součástí balení Ring kit.


Nyní pokračujeme druhým „myším bobkem“ z balení Ring kit, kterým budeme usměrňovat klouzání kroužku.

V této chvíli si na klouzající kroužek navážeme vlasový přívěs, na který budeme navlékat nástrahu. Já si ho nejraději vážu z 15lb CLEARWATER flourocarbonu.


Při trošce cviku je uvázání takového vlasu poměrně jednoduché.

Připravený fluorocarbonový vlas, který je oproti pletené šňůrce tužší. Drží nám boilie dál od háčku a menší ryby nám jej nezamotají.


Na vlas navlečeme boilies obvyklým způsobem.

Rád nechávám nástraze pod háčkem dostatek prostoru a umisťuji ji dál od obloučku.


Smrtelně účinný návazec 360 je připravený k použití.

V případě, že svou nástrahu vyvážím pomocí člunu, prodlužuji tento návazec pomocí mojí oblíbené pletené šňůrky Arma Kord 50lbs.


Na kroužek ukončující hotový fluorocarbonový návazec uvážu klasickým „pérovým uzlem“ splétanou šňůrku.

Celkovou délku návazce si zvolíme každý podle svých představ. Já tuhý návazec prodlužuji přibližně o 20cm pletené šňůrky.


Uzlík spojující fluorocarbonový návazec se šňůrkou ještě překrývám pomocí kousku silikonové nebo smršťovací hadičky. Rád takhle chráním všechny uzlíky na koncových udicích.

Prodlužující kousek Arma Kordu zakončuji klasickou dvojitou smyčkou, přes ni pak přetahuji návlek proti zamotání.


Převleky Anti Tangle Sleeves jsou skvělým doplňkem, který Vám doporučuji.

Celý návazec naprosto jednoduše a spolehlivě připevním k montáži pomocí skvělého Gizmo obratlíku.


Takhle tedy vypadá moje kompletní koncová udice 360 s úpravou pro vyvážení pomocí odpadávacího kamene.

 

 

Průměrná známka: 1,00

Komentář ke článku (0)

Pomoc při nákupu kaprových navijáků

29.7.2010 NOVINKA Sekce A, Trvalý odkaz

 
 

Kaprové navijáky


Asi by sme sa najprv mali zamyslieť nad tým, ako by mal ideálny kaprový navijak vyzerať, aké parametre a funkcie by mal vykazovať, a aké vlastnosti od neho očakávame.Kvalitný navijak by mal určite vykazovať dlhú životnosť, ktorá je podmienená použitím vhodného a odolného materiálu pri výrobe prevodového mechanizmu.Samotný prevodový mechanizmus by mal byť uložený minimálne na troch guličkových ložiskách vyrobených z kvalitnej nerezovej ocele a jednoguličkové ložisko by malo byt umiestnene aj v rolničke.V prípade počtu ložísk v navijaka platí pochopiteľne - čím viac, tým lepšie, ale len do určitej miery.

K čomu by nám totiž bolo napríklad dvanásť ložísk v navijaka, keď samotný prevodový mechanizmus bude vyrobený z nie príliš kvalitného materiálu.Vzťah medzi počtom ložísk a kvalitou prevodov platí pochopiteľne aj v opačnom prípade, pretože kvalitné prevody, uložené iba na jednom,ložisku neposkytujú do budúcnosti predpoklad dlhej životnosti výrobku. Tieto dva dôležité aspekty by mali byť vzájomne zladené a maly by sa i zároveň premietnuť v cene konkrétneho navijáku.Ako dobrý príklad môže poslúžiť v súčasnosti veľmi obľúbený navijak Daiwa EMBL, ktorý sa žiaľ už nevyrába. Tento model bol vyrábaný v troch modifikáciách - s jedným, s tromi a šiestimi ložiskami.Boli všetky typy takmer zhodné a líšili sa len cenou a designovými malími odlišnosťami.Vzťah medzi počtom ložísk a použitým materiálom na prevodový mechanizmus veľmi dobre demonštruje aj navijak Penn Prion V, ktorý má kvalitné bronzové prevody uložené na deviatich ložiskách, pričom aj samotná cievka navijaka je uložená na dvoch guličkových ložiskách,Kvalitná, spoľahlivá a citlivá brzda s možnosťou plynulého nastavenie brzdného tlaku je alfou a omegou dobrého kaprového navijaka.V praxi to znamená, že regulačný korektor brzdy sa pri zmene nastavenia brzdného tlaku netočí voľne, ale prekonáva odpor aretačnéj pružinky, ktorá predsa len lepšie zabezpečí zvolenú nastavenú pozíciu brzdy a nedôjde tak k samovoľnéj zmene nastavenia brzdy počas zdolávania.Zmena nastavenia brzdy sa tak počas zdolávania prejaví aj zvukovo, keď korektor brzdy prekonáva jemný odpor už spomínanéj aretačnej pružinky.Kvalitný kaprový navijak by mal mať vysokú, plytkú cievku, s kapacitou minimálne 300 metrov vlasca s priemerom 0,30 mm, kvalitné (krížové) navíjanie vlasca.Kvalitné navíjanie vlasca je dôležité najmä v tom prípade, keď je rybár nútený hádzanie svoje nástrahy na veľké vzdálenosti..Krížovo navíjací vlasec potom pri náhode bezproblémovo opúšťa vinutie navijaka a tento fakt veľmi významne ovplyvňuje dĺžku ale aj presnosť náhodu.Samotná hmotnosť navijaka nie je tiež zanedbateľná a špičkové modely dnes vážia cca 600g.Na našom trhu sú však aj navijaky vážiace 800 ga viac, ale pri dlhotrvajúcich súbojoch potom pociťuje rybár každý gram navyše, najmä keď aj jeho prút patrí do vyššej hmotnostnej kategórie.Teraz sa pokúsim rozobrať (obrazne povedané) a vzájomne porovnať jednotlivé brzdové systémy navijakov určených na love kaprov, pretože otázka-predná brzda, zadná brzda, bojové brzda alebo baitrunner (čítaj bejtranr)??? Býva v kaprarských kruhoch veľmi často diskutované.Veľa rybárov chybne označuje baitrunner ako navijak s bojovou brzdou.Ale baitrunner a bojové brzda sú dva úplne odlišné systémy. Systém Baitrunner je tiež označovaný ako voľnobežný systém, čo je pravdivé a vlastne veľmi výstižné.Tento typ navijaka je vybavený dvoma na sebe nezávislými brzdami a aktuálne môžeme použiť vždy len jednu z nich. Prvá brzda je tzv záberová, je vždy umiestnená v zadnej časti navijaka a môžeme ju plynulo nastaviť podobne ako klasickú zadnú brzdu. Druhá brzda je tzv kontrolna a je vo väčšine prípadov umiestnená v cievke navijaka ako brzda predná (nájdu sa aj niektoré modely baitrunnerov, ktoré majú obe brzdy umiestnené vzadu.Pomocou páčky umiestnenej nad zadnou brzdou zapája akčne podľa situácie buď kontrolnu alebo záberovú brzdu. V praxi to vyzerá nasledovne: po nahodení nástrahy najprv nastavíme kontrolnu brzdu (vo väčšine prípadov prednú) tak, aby v prípade veľkého ťahu ryby len mierne povolovala.Potom prepneme páčku na záberovu (zadna) brzdu a tu nastavíme tak, aby sa mohol vlasec v momente záberu volně odvíjat z cievky navijáku.Ak sme v správnom čase na správnom mieste, kapor zhltne našu nástrahu, píchne sa o háčik a snaži sa uniknúť.Cievka navijaka, v ten okamih  nastavená a zadná záberová brzda sa voľne otáča a vlascom pozvoľna opúšťa vinutie (... tak to má byť ...).V ten moment musíme uchopiť prút, prepnúť navijak na funkciu kontrolnéj  brzdy a zaseknúť.Prednú kontrolnu brzdu zapneme buď preklopením už spomínanéj páčky, alebo pootočením kľučky navijaka v smere otáčania cca o pol otáčky.Obidve alternatívy sú možné a záleží len na rybárovi, ktorú z nich si zvolí a ktorá mu lepšie vyhovuje.Predné brzdu máme už vopred nastavenu a môžeme sa na plno venovať zdolávaniu.Niektorí kaprari nedajú na baitrunnery dopustiť a ich činnosť si nesmierne pochvaľujú.Avšak treba si uvedomiť, že baitrunner je vďaka dvom brzdovým systémom trochu zložitejši a komplikovanejši výrobok a teda aj náchylnejšie na prípadním poruchám.Niektorí výrobcovia v snahe zmierniť komplikovanosť navijaka ponúkajú model baitrunner ale bez krížového navíjanía vlasca– napr. klasické modely Shimano US baitrunner.Tieto navijaky vďaka svojej robustnosti a predimenzovaným presunom sú veľmi vhodné pre riečny lov kaprov (často sa používajú aj špecialisti na lov sumcov), kde nie je nutné hádzanie na dlhé vzdialenosti a kde vďaka prúdu rieky a ťažkým použitým zaťaženiam dostávajú prevody navijakov dosť zabrať.Medzi navijaky s voľnobežnou brzdou vynikajú modely firmy Shimano, avšak veľmi solídne sú aj typy Diwa Infinity XBR, EXORI Solit, Quantum Energi BCS alebo DEGA.Navijaky s bojovou brzdou príliš veľa kaprarov nepoužíva a ak som u svojich kolegov predsa len tieto modely uzrel, potom sa išlo prevažne o navijaky Shimano SGT alebo tica Venus.Systém bojovej brzdy je trochu odlišný od systému baitrunner.Tieto navijaky majú klasickú, plynule nastaviteľnou zadnú brzdu, ktorá je doplnená páčkou bojovéj brzdy.Hlavný rozdiel medzi oboma brzdami spočíva v tom, že ak budeme chcieť zadnú brzdu z úplne voľného chodu úplne dotiahnuť, musíme otočiť na regulácii brzdy minimálne dvakrát o tristašedesiat stupňov.U bojovéj brzdy predstavuje zmenu z minimálneho brzdového tlaku na maximálny posunom.Bojová brzda je teda omnoho akčnějšia najmä pri nečakaných a prudkých výpadoch zdolávanéj ryby.S bojovou brzdou môžeme počas zdolávania pracovať bez ohľadu na aktuálne nastavenie zadnej brzdy.Nasledujúca veta sa nebude asi niektorým rybárom príliš páčiť, ale navijaky so zadnou brzdou nie sú na lov kaprov příliš vhodné .A to z niekoľkých dôvodov.Brzdové kotúče zadnéj brzdy pôsobí na hlavnú os navijaka, počas zdolávania zaťažujú prevodový mechanizmus a tento fakt môže spôsobiť jeho rýchlejšiemu opotrebovaniu, obzvlášť pri extrémnom zaťažovaní navijaka. Druhým negativom zadných bŕzd je ich podstatne nižšia efektívnosť prenosu sily oproti navijakom s prednou brzdou.je umiestnený mechanizmus zadnej brzdy je značne obmedzený a priemer (a počet) použitých brzdových lamiel zadnéj brzdy je podstatne menši ako u navijakov s prednou brzdou.Pri väčšom či dlhodobejšom zaťaženie zadnej brzdy dochádza často buď na spálenie brzdových lamiel alebo k ich vzájomnému prilepeniu.Navijaky so zadnou brzdou nájdu svoje uplatnenie pri plávanej alebo pri vláčení, ale na zdolávanie ťažkých kaprov naozaj vhodné nie sú.Predná brzda, na rozdiel od zadnej, odľahčuje prevodový mechanizmus navijaka a svojou konštrukciou a umiestnením v cievke umožňuje použitie väčšieho množstva lamiel podstatne väčšieho priemeru.Napríklad navijak Penn Carpmaster má v cievke šesť brzdových lamiel a každá z nich má priemer 24 mm.Taká brzda vás v žiadnom prípade nenechá na holičkách, je spoľahlivá a citlivá.Väčšina navijakov používaných na lov kaprov bola pôvodne určená pre náročný príbojový rybolov a sú konštruované na veľké zaťaženie, preto sú medzi kaprarmi tak obľúbené.Teraz malé odporúčanie pred kúpou navijaka na lov kaprov.Požadujte navijak s prednou brzdou, krížovým navíjaním, s kovovou, plytkou, vysokou pokiaľ možno kužeľovouj cievkou (kapacita minimálne 300 m / 0,30 mm) s minimálne tromi guličkovými ložiskami, vyváženým rotorom a funkcíou multistop (antirevers)Ideálny prevodový pomer medzi počtom otáčok kľučky a cievky navijaka je 4,2 - 4,9:1.Náhradné cievka by u takéhoto modelu mala byť samozrejmosťou.Vyhýbajte sa pokiaľ možno navijakom nie príliš známych značiek Vyberať je naozaj z čoho a ak by som mohol odporučiť niektoré výrobky, potom sa jedná o modely ShimanoTwin Power, Penn Surfmaster, DEGA Systém 10 000 alebo Diwa Emblem ZA.

Průměrná známka: 2,00

Komentář ke článku (0)

nepojmenovaný článek...

29.7.2010 NOVINKA Sekce A, Trvalý odkaz